Triggerpoints deel 2

Triggerpoint zelfmassage, wanneer niet masseren, wees alert!!!

 

Triggerpoint zelfmassage:

Met zelfzorg kun je profiteren van meerdere behandelingen op een dag, waar je ook bent, je kiest zelf je momenten uit wanneer. Het kost niets, er komen geen dure apparaten aan te pas en je hoeft geen pillen te slikken.

 

Er zijn verschillende manieren om de triggerpoints aan te pakken:  

Neem een fijne warme douche, als je een zachte borstel hebt wrijf je over de gebieden waar het pijn doet of gevoelig is. Als hierna een lichte massage verdragen kan worden, bied dit wellicht uitkomst.

 

Is goed voor: 

De bloedcirculatie te stimuleren; 

Het zorgt voor een snelle toevoer van zuurstof en energie naar het spierweefsel.

 

Als je er zelf bij kunt is dit zeker aan te raden, zo kun je meerder keren per dag en een aantal weken achter elkaar je triggerpoints behandelen. Er zijn ook hulpmiddelen die je kunt gebruiken om de triggerpoints te verzachten/verminderen, namelijk een tennisbal, hiermee kun je rollend over de gevoelige plek gaan. Sommige onderdelen van het lichaam zijn goed te stretchten, dit is dan een mooie afwisseling in het geheel.

 

Triggerpoint zelfmassage brengt je vele voordelen, als je wil je hele leven!!! 

Ook het aanpassen of gericht kijken naar je werkplek. Is deze ergonomisch, (stoel, bureau, pc en muis (ondersteuning van pols/elleboog) afstelling). Voldoende pauzes nemen gedurende de dag, met eventueel een wandelingetje/stretchen. 

Mindfulness/yoga oefeningen kunnen ook uitkomst bieden.

 

Wees dus alert op je houding, je kunt hier zelf veel invloed op hebben.

Het vergt veel moed, discipline en vooral heel veel geduld, als het resultaat is dat het na verloop van tijd beter gaat, zijn de inspanningen niet voor niets geweest. En dan is het een kwestie van volhouden!!! Succes en veel plezier met je zoektocht naar verlichting van de triggerpoints. Het is toch geweldig als het je lukt.

 

Er zijn echter wel wat contra-indicaties, wat betekend dat je niet altijd mag masseren. 

Geen slagaders; 

Spataderen; 

Lymfeknopen;

Bij koorts; 

Nierfalen.

Zie voor meer contra-indicaties mijn website www.sabinemasseert.nl bij twijfel, raadpleeg je arts.

 

Hoe masseer je je triggerpoints?

Masseer met herhaalde korte bewegingen van de ene kant naar de andere kant, je mag best wat druk geven zo’n 10 tot 12 keer. Of je geeft wat druk met 1 of 2 vingers zo’n 30 tot 60 seconden. Je voelt zelf wel aan hoeveel druk je nodig hebt en kunt hebben. Pak niet teveel gevoelige plekken tegelijk aan dit zou een misselijk gevoel kunnen geven. Zolang je het met zachtheid, liefde en gevoel doet is het prima.

 

In sommige gevallen is het lastig om van je triggerpoints af te komen bijvoorbeeld bij: 

Een te lage bloed suiker gehalte; 

Bloedarmoede; 

Een traag werkende schildklier; 

Infecties of allergieën. Dit komt door chemische invloeden of onbalans in de spieren.

 

Als de triggerpoints blijven aanhouden en zeer pijnlijk zijn is de tip om eens je bloed na te laten kijken of je voldoende en de juiste vitamines binnenkrijgt.

 

Na deze uitleg hoop ik dat ik je bewust heb kunnen maken dat het belangrijk is om naar je lichaam te luisteren en je bewust te worden wat voor invloed je hier zelf in kunt hebben. Een massage op zichzelf staand is het dus niet, er is meer voor nodig dan alleen een massage.

 

Benieuwd naar een massage of technieken om het zelf te leren, neem vrijblijvend contact op met Sabine masseert 0637654544 of info@sabinemasseert.nl Een massage groet Sabine

Reactie schrijven

Commentaren: 0